Kriz Yönetimi Nedir?

ANA SAYFA / Kriz Yönetimi Nedir?

Kriz Yönetimi Nedir?

Kriz Yönetimi Nedir?

Firmalar, çalışmaları sırasında beklenmedik problemler ile karşılaşabilir. Beklenmedik ve müdahale gerektiren bu problemler, kriz olarak tanımlanır. Bir firmanın, kriz sürecini etkili bir şekilde yönetmesi gerekir. Kriz yönetimi; krizi yaratan olayların önlenmesini veya menfaatler doğrultusunda en az zararla atlatılmasını sağlamak amacıyla yapılan çalışmaların tümüdür.

Firmalar için kriz yaratan etkenler ikiye ayrılır. Birincisi çevresel etkenlerdir. Çevresel etkenler; dünyanın veya ülkenin sosyal ve ekonomik durumları, teknolojik gelişmeleri ve değişimleri gibi firma dışındaki durumlar olarak ele alınır. İkincisi ise kurumsal etkenlerdir. Kurumsal etkenler; yönetim, çalışan, bütçe gibi firmaya bağlı olan durumlar olarak ele alınır. Bu yazımızda, kriz yönetimi ve kriz yönetimi süreçleri gibi konuları ele alacağız.

 

Kriz Yönetim Sürecinin Aşamaları

Kriz yönetim süreci, sektöre yönelik olası tehlikelerin ön görülmesi, uygun çözümlerin belirlenmesi ve tüm bunların değerlendirilmesini kapsayan bir süreçtir. Firmaların kriz yönetim süreci; önleme, planlama, koruma ve değerlendirme gibi aşamalardan oluşur. Bu aşamalar kriz yönetim sürecinin yol haritasını belirler. Bunun yanı sıra bu süreçte kurumsal yapı, kurum kültürü gibi etkenlere de dikkat etmek gerekir. Kriz yönetim süreci beş aşamadan oluşmaktadır. Bu aşamalar aşağıdaki gibidir:

  1. Kriz sinyallerinin alınması
  2. Krize hazırlık yapılması ve korunma
  3. Krizin denetim altına alınması
  4. Normal duruma geçiş yapılması
  5. Öğrenme ve değerlendirme

 

Kriz Yönetim Örnekleri

Kriz yönetimini iki farklı örnekle inceleyelim. Birincisi Dünya’nın en ünlü tavuk restoran zincirine sahip “KFC” başarılı bir kriz yönetimi örneğidir. 2018 yılında, KFC’nin Birleşik Krallık’ın tamamında stokları tüknemişti. Bu bölgede 900 restoran zincirine sahip KFC, restoranlarını kapatmaya başlamıştı. Bu durum karşısında KFC, ilginç bir kriz yönetim çözümü geliştirmiştir. Öncelikle firma, işi dalgaya alarak esprili bir dille durumu açıkladı. Bir fotoğraf paylaşarak herkesten özür diledi. Daha sonra KFC ismini değiştirerek “FCK” olarak duyurdu ve bu durumu “Tavuksuz bir tavuk restoranı olamaz.” diyerek açıkladı. İzlediği kriz yönetimi politikası büyük ses getirdi.

İkincisi ise Almanya’nın dev otomobil üreticilerinden biri olan Opel’in başarısız bir kriz yönetimi örneğidir. İstanbul’da bulunan Gürsel Opel yetkili servisine bir vatandaş aracını bırakmıştır. Daha sonra çalışanlardan biri aracı servis dışına çıkararak kullanmış ve bu kişinin hem ehliyetsiz hem de alkollü olduğu öğrenilmiştir. Araç dışarıda kaza yaparak trafikten menediliyor. Durum büyüyerek Almanya’daki merkeze gidiyor. Büyük bir krize neden olan bu olay, başarısız bir şekilde sonuçlanıyor.

 

Hakla İlişkilerde Kriz Yönetimi

Halkla ilişkiler departmanının, hedef kitleler ile iletişim kurma, bilgilendirme, kurum imajı oluşturma gibi sorumlulukları bulunur. Bu sorumluluklar, özellikle kriz dönemlerinde oldukça önemlidir. Bunun yanı sıra çalışanların bilgilendirilmesi de kurum açısından önceliklidir. Hedef kitlelerin güvenilir ve açıklayıcı bilgiden yoksun bırakılması kuruma daha çok zarar verir.

SFS Group olarak bu yazımızda, “Kriz Yönetimi” konusunu ele aldık. Hizmetlerimiz hakkında daha detaylı bilgi için web sitemizi ziyaret edebilir veya iletişim kanallarımız üzerinden bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Firmanıza Özel Stratejik Çözümler